DEVLET MEMURLARI DİSİPLİN YÖNETMELİĞİ
Cumhurbaşkanı Kararının Tarihi : 29/4/2021 Sayısı : 3935
Yayımlandığı Resmî Gazetenin Tarihi : 30/4/2021 Sayısı : 31470
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin amacı; disiplin kurullarının kuruluşunu, üyelerinin görev
süresini, görüşme ve karar usulünü, hangi memurlar hakkında karar
verebileceklerini, disiplin amirlerinin tayin ve tespitinde uygulanacak
esasları, kurulların ve disiplin amirlerinin yetki ve sorumlulukları ile
disiplin soruşturmalarına ilişkin usul ve esasları belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2- (1) Bu Yönetmelik, 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet
Memurları Kanununa tabi memurlar hakkında uygulanır.
(2) Memurlar için bu
Yönetmeliğin öngördüğü düzenlemeleri yapma yetkisi;
a)
Türkiye Büyük Millet Meclisinde, Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlık
Divanına,
b)
Milli İstihbarat Teşkilatı Başkanlığında, Cumhurbaşkanına,
c)
Adalet Bakanlığında, Adalet Bakanına,
ç)
Hâkimler ve Savcılar Kurulunda, Hâkimler ve Savcılar Kurulu Başkanına,
aittir.
(3) Bu Yönetmelik
kapsamında düzenlenen hususlar bakımından özel kanunlar, kanun hükmünde
kararnameler veya Cumhurbaşkanlığı kararnamelerindeki hükümler saklıdır.
Dayanak
MADDE 3- (1) Bu Yönetmelik, 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet
Memurları Kanununun 134 üncü maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4- (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakanlık teşkilatı:
Bakanlık merkez teşkilatı ve ihtiyaca göre kurulan taşra ve yurt dışı teşkilatı
ile bakanlıklara bağlı, ilgili ve ilişkili kamu idarelerini,
b) Disiplin kurulu: Bu Yönetmelik hükümlerine göre oluşturulan disiplin
kurulunu,
c) Kamu idaresi: 657 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin
birinci fıkrasının (A) bendi kapsamında personel istihdam eden kamu kurum veya
kuruluşunu,
ç) Üst yönetici: Cumhurbaşkanlığı merkez teşkilatında İdari
İşler Başkanını, Cumhurbaşkanlığına bağlı, ilgili veya ilişkili kuruluşlarda bu
kuruluşların üst yöneticisini, Bakanlık merkez teşkilatında kendilerine
bağlı birimler yönünden bakan yardımcısı ile bağlı, ilgili veya ilişkili kamu
idarelerinin başında bulunan en üst yöneticiyi,
d)
Yüksek disiplin kurulu: Bu Yönetmelik hükümlerine göre oluşturulan yüksek disiplin
kurulunu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Disiplin Amirlerinin Tespiti ile Görev ve Yetkileri
Disiplin amirleri
MADDE 5- (1) 657 sayılı
Kanun ve bu Yönetmelik kapsamında disiplin hükümlerinin uygulanması
bakımından;
a) Cumhurbaşkanı, tüm
kamu idarelerinde,
b) Bakanlar, bakanlık
teşkilatında,
c) Üst yöneticiler,
başında bulundukları kamu idarelerinde veya kendilerine bağlı birimlerde,
ç) Bölge müdürleri,
taşra teşkilatı bölge kuruluşlarında,
d) Valiler, taşra
teşkilatı il ve ilçe kuruluşlarında,
e) Kaymakamlar, taşra
teşkilatı ilçe kuruluşlarında,
f) Belediye başkanları,
belediye ve bağlı kuruluşlarında,
g) Misyon şefleri yurt
dışı teşkilatında,
görevli bütün memurlar
hakkında disiplin amirliği yetkisini haizdir.
(2) Taşra teşkilatı
bölge kuruluşlarının merkezinin bulunduğu ilin valisi, bölge müdürünün disiplin
amiridir.
(3) Birinci fıkra
dışındaki diğer disiplin amirleri; kamu idarelerinin kuruluş ve görev
özelliklerine göre hazırlanan ve yürürlüğe konulan özel yönetmelikler ile
tespit edilir.
(4) İl özel idareleri,
belediyeler ve bağlı kuruluşları ve bunların üyesi olduğu mahallî idare
birliklerinde görevli memurların disiplin amirleri; İçişleri Bakanlığı ile
Çevre ve Şehircilik Bakanlığınca müştereken hazırlanan ve yürürlüğe konulan
yönetmelikte gösterilir.
(5) Disiplin amiri
olarak tespit edilen unvanlara ait kadrolara görevlendirilenler veya bu
görevleri vekâleten yürütenler, görevi yürüttükleri sürece disiplin amirliği
yetkisini haizdir.
Diğer amirler ile misyon şeflerinin yetkileri
MADDE 6- (1) Disiplin amiri olarak tespit edilmeyen amirler,
kendilerine bağlı memurların disipline aykırı davranışları hakkında doğrudan
ilgili disiplin amirlerine başvurabilir.
(2) Misyon şefleri,
kamu idarelerinin kendilerine bağlı olmayan yurt dışı teşkilatında görevli bütün memurların disipline aykırı
davranışları hakkında Dışişleri Bakanlığına başvurarak ilgili kamu idaresince
soruşturma yapılmasını ister. İlgili kamu idaresince yapılan soruşturmanın
sonucundan Dışişleri Bakanlığına bilgi verilir.
Disiplin amirlerinin görev ve yetkileri
MADDE 7- (1) Disiplin amirleri
uyarma, kınama ve aylıktan kesme cezalarını vermeye yetkilidir.
(2) Disiplin amirleri tarafından verilen disiplin cezasına karşı yapılan
itirazın kabulü hâlinde disiplin amirleri, kararı gözden geçirerek verilen
cezayı hafifletebilir veya tamamen kaldırabilir.
(3) Disiplin amirliği yetkisi
devredilemez.
(4) Disiplin amirleri, memurların 657 sayılı Kanunun 125 inci maddesinde yer
alan disipline aykırı davranışlarını öğrendikleri tarihten itibaren 657 sayılı Kanunda ve ilgili
mevzuatında belirtilen süreler içinde disiplin soruşturmasını başlatmak ve
gerekli cezayı uygulayarak disiplin cezası verme yetkisinin zaman aşımına
uğramasını önlemek zorundadır.
(5) Disiplin amirleri yetkilerini,
ilgili mevzuatın memurlara tanıdığı hakları göz önünde tutarak, hakkaniyet ve
eşitliği esas alan bir tutum ve davranış içinde kullanmakla yükümlüdür.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Disiplin Kurulları ve Yüksek
Disiplin Kurullarının Tespiti ile Görev ve Yetkileri
Disiplin Kurulları
MADDE 8-
(1) Disiplin ve
soruşturma işlemlerinde 657 sayılı
Kanun, bu Yönetmelik ve ilgili mevzuat gereğince
verilen görevleri yapmak üzere;
a) Kamu idarelerinin merkez teşkilatlarında disiplin kurulu,
b) Taşra teşkilatları
için illerde müşterek bir il disiplin kurulu,
c) İl milli eğitim müdürlüklerinde il milli
eğitim disiplin kurulu,
ç) Taşra teşkilatı
bölge kuruluşlarının bölge merkezinde bölge disiplin kurulu,
d) İl özel idarelerinde
il özel idare disiplin kurulu,
e) Büyükşehir
belediyeleri ve diğer belediyelerde belediye disiplin kurulu,
f) Mahallî idare
birliklerinde birlik disiplin kurulu,
kurulur.
(2) Kefalet sandıkları, kamu idarelerindeki döner sermayeli
kuruluşlarda ve kanunlarla kurulan fonlarda görevli memurların disiplin
işlerinde, bu kuruluşların bağlı, ilgili veya ilişkili oldukları kamu
idarelerindeki disiplin kurulları
yetkilidir.
Merkez teşkilâtındaki disiplin kurulunun oluşturulma esasları
MADDE 9- (1) Kamu idarelerinin
merkez teşkilatındaki disiplin kurulu,
aşağıda belirtilen esaslara uyularak oluşturulur:
a) Cumhurbaşkanlığı
İdari İşler Başkanlığı ve Cumhurbaşkanlığına bağlı, ilgili veya ilişkili kamu idarelerinde disiplin kurulu başkan
ve üyeleri; Cumhurbaşkanlığı İdari İşler Başkanlığı için İdari İşler Başkanı
onayı, Cumhurbaşkanlığına bağlı,
ilgili veya ilişkili kamu idarelerinde üst yönetici onayı ile
görevlendirilir.
b) Bakanlık
teşkilatındaki disiplin kurulunun
başkan ve üyeleri bakan onayı ile görevlendirilir.
c) Disiplin kurulu, bir başkan ve dört
üye ile varsa memurun üyesi olduğu sendikanın temsilcisinden oluşur.
ç) Disiplin
kurullarının başkanı; Cumhurbaşkanlığı İdari İşler Başkanlığı ile bakanlıklarda
en az genel müdür düzeyindeki yöneticilerden, diğer kamu idarelerinde varsa üst
yöneticinin yardımcıları yoksa hizmet birimlerinin başında bulunan yöneticiler
arasından görevlendirilir. Disiplin kurulu üyeliklerine, kamu idareleri hizmet birimlerinin
birim yöneticilerinin varsa yardımcıları yoksa bu birimlerde görev yapan ve
hizmet birimi yöneticiliğine atanmada aranan şartları haiz memurlar arasından
görevlendirme yapılır. Bu durumda öncelikle hukuk, personel, teftiş veya denetim hizmetlerini yürüten hizmet
birimlerinden görevlendirme yapılması esastır.
(2)
Hizmet özellikleri, teşkilat yapıları veya kadro unvanlarındaki farklılık
sebebiyle disiplin kurullarının
başkan ve üyelerini birinci fıkranın (ç) bendinde
belirtilen esaslara uygun şekilde tespit edemeyen kamu idareleri, disiplin kurullarını farklı yapıda
kurabilirler. Bu hâlde birinci fıkranın (a), (b) ve (c) bentlerine uyulması
zorunludur.
İl disiplin kurulu
MADDE 10- (1) İl disiplin
kurulu; valinin görevlendireceği vali yardımcısının başkanlığında, vali
tarafından görevlendirilen il hukuk işleri müdürü veya il idare kurulu müdürü
ile üç il idare şube başkanı ve varsa memurun üyesi olduğu sendikanın
temsilcisinden oluşur.
İl milli eğitim disiplin kurulu
MADDE 11- (1) İl milli eğitim
disiplin kurulu; valinin görevlendireceği vali yardımcısının başkanlığında, il
milli eğitim müdürü, vali tarafından görevlendirilen milli eğitim müdürlüğünde
personelden sorumlu bir şube müdürü ve biri ilköğretim, diğeri ortaöğretim
kurumları müdürlerinden olmak üzere iki eğitim kurumu müdürü ile varsa memurun
üyesi olduğu sendikanın temsilcisinden oluşur.
Bölge disiplin kurulu
MADDE 12- (1) Bölge disiplin
kurulu; taşra teşkilatı bölge kuruluşunun merkezinin bulunduğu ilin valisinin
görevlendireceği vali yardımcısının başkanlığında, bölge müdürü, vali
tarafından görevlendirilen ilgili taşra teşkilatı bölge kuruluşunun üç
yöneticisi ile varsa memurun üyesi olduğu sendikanın temsilcisinden oluşur.
Mahallî idarelerin disiplin kurulu
MADDE 13- (1) İl özel idare
disiplin kurulu; genel sekreterin başkanlığında, vali tarafından
görevlendirilen dört il özel idare yöneticisi ile varsa memurun üyesi olduğu
sendikanın temsilcisinden oluşur.
(2) Belediye disiplin
kurulu;
a) Büyükşehir
belediyelerinde, genel sekreter veya büyükşehir belediye başkanı tarafından
belirlenen genel sekreter yardımcısının başkanlığında, birim müdürü veya üstü
yöneticiler,
b) Büyükşehir
belediyelerine bağlı kuruluşlarda, genel müdür veya belediye başkanı tarafından
belirlenen genel müdür yardımcısının başkanlığında, birim müdürü veya üstü
yöneticiler,
c) İl ve ilçe
belediyelerinde, belediye başkanı tarafından belirlenen belediye başkan
yardımcısının başkanlığında, hiyerarşik konumları dikkate alınarak belediyedeki
memurlar,
arasından ilgili
belediye başkanınca görevlendirilen dört üye ile varsa memurun üyesi olduğu
sendikanın temsilcisinden oluşur.
(3) Belde belediyeleri
disiplin kurulu, belediye encümeni ile varsa memurun üyesi olduğu sendikanın
temsilcisinden oluşur.
(4) Birlik disiplin
kurulu, birlik encümeni ile varsa memurun üyesi olduğu sendikanın
temsilcisinden oluşur.
Disiplin kurullarının görev ve yetkileri
MADDE 14- (1) Disiplin
kurulları;
a)
Kademe ilerlemesinin durdurulması cezası teklifini değerlendirmeye,
b)
Uyarma, kınama ve aylıktan kesme cezalarına karşı yapılan itirazları değerlendirmeye,
c) Kademe ilerlemesinin durdurulması cezasının özlük dosyasından
çıkarılması talepleri hakkında mütalaa vermeye,
yetkilidir.
(2) Disiplin kurullarının ayrı bir ceza
tayinine yetkisi yoktur, cezayı kabul veya reddeder.
Yüksek disiplin kurulları
MADDE 15- (1) Disiplin ve soruşturma işlemlerinde 657 sayılı Kanun, bu
Yönetmelik ve ilgili mevzuat gereğince verilen görevleri yapmak üzere kamu
idarelerinin merkez teşkilatlarında yüksek disiplin kurulu kurulur.
(2) Kefalet sandıkları, kamu idarelerindeki döner sermayeli
kuruluşlarda ve kanunlarla kurulan fonlarda görevli memurların yüksek disiplin
kurulu kararı gerektiren disiplin işlerinde, bu kuruluşların bağlı, ilgili veya
ilişkili oldukları kamu idarelerindeki yüksek disiplin kurulu yetkilidir.
Yüksek disiplin kurullarının oluşturulma esasları
MADDE 16- (1) Kamu idarelerinin merkez teşkilatındaki yüksek disiplin kurulu aşağıda belirtilen esaslara
uyularak oluşturulur:
a) Yüksek disiplin kurulu, bir başkan ve dört üye ile varsa memurun üyesi olduğu sendikanın
temsilcisinden oluşur.
b) Yüksek disiplin kurullarının başkanı;
1) Cumhurbaşkanlığı İdari İşler Başkanlığında İdari
İşler Başkanıdır.
2) Bakanlıklarda
bakan tarafından görevlendirilen bakan yardımcısıdır.
3) Diğer kamu
idarelerinde üst yöneticidir.
c) Cumhurbaşkanlığı İdari İşler Başkanlığı ve
Cumhurbaşkanlığına bağlı, ilgili veya ilişkili kamu idarelerinde yüksek disiplin kurulu üyeleri; Cumhurbaşkanlığı İdari
İşler Başkanlığı için Cumhurbaşkanlığı İdari İşler Başkanı onayı,
Cumhurbaşkanlığına bağlı, ilgili veya ilişkili kamu idarelerinde üst yönetici onayı ile görevlendirilir.
ç) Bakanlık teşkilatında yüksek disiplin kurulunun başkan ve üyeleri
bakan onayı ile görevlendirilir.
d) Yüksek disiplin kurullarının üyeliklerine; kamu idarelerinde hukuk, personel, teftiş veya denetim
hizmetlerini yürüten hizmet birimlerinin başında bulunan yöneticiler esas olmak
kaydıyla birim yöneticileri arasından görevlendirme yapılır.
e) 14/2/1985 tarihli ve 3152 sayılı İçişleri Bakanlığı
Yüksek Disiplin Kurulu ile İl Yatırım ve Hizmetlerine İlişkin Bazı Düzenlemeler
Hakkında Kanunun ek 4 üncü maddesi gereğince oluşturulan yüksek disiplin
kurulunun başkanı İçişleri Bakanının uygun gördüğü bakan yardımcısıdır.
(2) Hizmet özellikleri, teşkilat
yapıları veya kadro unvanlarındaki farklılık sebebiyle yüksek disiplin kurullarının başkan ve üyelerini
birinci fıkranın (d) bendinde belirtilen esaslara
uygun şekilde tespit edemeyen kamu idareleri, yüksek
disiplin kurullarını idarecilerden oluşmak kaydıyla farklı
yapıda kurabilirler. Bu hâlde birinci fıkranın (a), (c) ve (ç) bentlerine uyulması zorunludur.
Mahallî idarelerin yüksek disiplin kurulu
MADDE 17- (1) Mahallî
idarelerin yüksek disiplin kurulu İçişleri Bakanlığı yüksek disiplin kuruludur.
Yüksek disiplin kurullarının görev ve yetkileri
MADDE 18- (1) Yüksek disiplin kurulları;
a) Amirlerin bu yoldaki isteği üzerine Devlet
memurluğundan çıkarma cezasını vermeye,
b) Kademe ilerlemesinin durdurulması cezasına karşı
yapılan itirazları değerlendirmeye,
yetkilidir.
(2) Yüksek
disiplin kurullarının ayrı bir ceza tayinine yetkisi yoktur, cezayı kabul
veya reddeder.
Disiplin kurulları ve yüksek
disiplin kurullarının başkan
ve üyelerinin görev süresi ile görevlendirilemeyecek olanlar
MADDE 19- (1) Disiplin kurullarının ve yüksek disiplin
kurullarının başkan ve üyeleri üç yıl süre ile görevlendirilir.
Süresi dolanlar aynı usulle yeniden görevlendirilebilir.
(2) Aylıktan kesme cezası alanlar
beş yıl, kademe ilerlemesinin durdurulması cezası alanlar on yıl boyunca disiplin kurulları ve yüksek disiplin kurullarında görevlendirilemez.
(3) Disiplin kurulları ve/veya yüksek disiplin kurullarının başkan ya
da üyeliği aynı kişide birleşemez ve üyeliklerine yapılacak görevlendirme
esnasında hizmet birimlerinden birden fazla üye belirlenemez.
Sendika temsilcisi
MADDE 20- (1) Sendikalar
tarafından disiplin kurulu ve yüksek
disiplin kurulu toplantılarına, hangi temsilcinin katılacağı toplantı
tarihinden önce ilgili kamu idaresine bildirilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Disiplin Kurulları ile Yüksek
Disiplin Kurullarının Çalışma Usul ve
Esasları
Disiplin kurulları ile yüksek
disiplin kurullarının çalışma esasları
MADDE 21- (1) Disiplin kurulları ile yüksek disiplin
kurullarının başkanları; toplantı
gündemini, toplantı gün, saat ve yerini belirler ve üyeler arasından bir
raportör tayin eder, çalışmaların
sağlıklı bir şekilde yürütülmesini ve sonuçlandırılmasını sağlar, bu amaçla
gerekli olan diğer hususlarda yetki kullanır.
(2) Disiplin kurulları ve yüksek disiplin
kurullarının üyelerine, soruşturma dosyasını inceleme imkânı sağlanır.
(3) Disiplin kurulları ve yüksek disiplin
kurullarının sekretarya hizmetleri,
kamu idarelerinin personel ile ilgili birimleri tarafından yerine getirilir.
(4) Yüksek disiplin
kurulu, kendisine intikal eden dosyaların incelenmesinde gerekli gördüğü
takdirde ilgilinin özlük dosyasını ve her türlü evrakı incelemeye, ilgili
kurumlardan bilgi almaya, yeminli tanık ve bilirkişi dinlemeye veya niyabeten
dinletmeye, mahallen keşif yapmaya veya yaptırmaya yetkilidir.
Disiplin kurulları ile yüksek
disiplin kurullarının görüşme usulü,
toplantı ve karar yeter sayısı
MADDE 22- (1) Üç kişilik kurullar üye tam sayısıyla,
üye sayısı üçten fazla olan kurullar salt çoğunlukla toplanır.
(2) Disiplin kurulları ve yüksek disiplin
kurullarının başkan ve üyelerinin görev başında bulunamamaları hâlinde kurullara vekilleri katılır.
(3) Sendikalar
tarafından sendika temsilcisinin bildirilmemesi veya bildirilen sendika
temsilcisinin davet edilmesine rağmen toplantıya katılmaması durumunda sendika
temsilcisi toplantı yeter sayısının tespitinde göz önünde bulundurulmaz.
(4) Disiplin kurulları ve yüksek disiplin
kurullarının başkan ve üyeleri; kendilerine, eşlerine, üçüncü dereceye
kadar kan ve kayın hısımlarına, disiplin cezası verilmesini teklif ettikleri
veya disiplin soruşturmasını ya da muhakkikliğini yaptıkları memurlara ait
işlerle ilgili kurul toplantılarına katılamaz.
(5) Toplantılara, bu maddenin dördüncü
fıkrasındaki sebeplerle katılamayan üyeler, toplantı yeter sayısının tespitinde
göz önünde bulundurulmaz. Başkanın bu sebeplerle toplantıya katılamaması
hâlinde başkanlık görevi; hiyerarşik olarak en üst görevde bulunan üye,
hiyerarşik olarak aynı düzey görevde bulunan üye sayısı birden çok ise bunlar
arasından en kıdemli üye tarafından yürütülür.
(6) Disiplin kurulları ve yüksek disiplin
kurullarında raportörün açıklamaları dinlendikten sonra işin
görüşülmesine geçilir. Üyeler,
toplantılarda soruşturma konusu fiil veya hâl hakkındaki görüşlerini
sözlü veya yazılı olarak bildirebilir. Konunun aydınlandığı ve görüşmelerin
yeterliği sonucuna varıldığında oylama yapılır. Oylama açık oyla yapılır ve oy
çokluğu ile karar verilir. Oylamada çekimser kalınamaz. Başkan oyunu en son
kullanır. Oyların eşitliği hâlinde Başkanın bulunduğu tarafın oyu üstün
sayılır.
(7) Oylamanın sonucu
Başkan tarafından açıklanır ve başkan ile üyeler tarafından imzalanan bir
tutanakla tespit edilir.
Kararların yazılması
MADDE 23- (1) Karar, oylama tarihini izleyen yedi gün
içinde gerekçeli olarak, karara karşı başvuru yolları ve süreleri ile oy
birliği veya oy çokluğu ile alındığı da belirtilmek suretiyle raportör
tarafından yazılır ve başkan ile üyeler tarafından imzalanır. Kararda karşı oy
kullananların görüşlerine de yer verilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Yetki
Yetkili disiplin amirleri
MADDE 24- (1) Uyarma, kınama ve aylıktan kesme disiplin
cezası gerektiren fiil veya hâli bulunan memurlar hakkında disiplin
soruşturması açılması ve ceza
verilmesine ilişkin hususlarda
yetkili disiplin amirleri, disipline aykırı fiil veya hâlin işlendiği sırada
memurun görev yerindeki disiplin amirleridir.
Yetkili disiplin kurulları
MADDE 25- (1) Kademe ilerlemesinin durdurulması cezası
teklifini ve uyarma, kınama ve aylıktan kesme cezalarına karşı yapılan
itirazları değerlendirmeye yetkili disiplin kurulu, disipline aykırı
fiil veya hâlin işlendiği sırada memurun görev yerindeki disiplin kuruludur. Ancak;
a) Kademe ilerlemesinin
durdurulması cezası teklifini inceleme yönünden;
1) Cumhurbaşkanınca
atanmış olan memurlar hakkında merkez teşkilatı disiplin kurulu,
2) Cezanın, bakan veya
üst yönetici tarafından verilecek olması hâlinde ilgisine göre bakanlık veya
kamu idaresi merkez teşkilatı disiplin kurulu,
3) Doğrudan merkeze
bağlı taşra teşkilatında çalışmakta olan memurlar hakkında merkez teşkilatı
disiplin kurulu,
b) Disiplin cezalarına
yapılan itirazları inceleme yönünden;
1) Taşra teşkilatında
görevli memurlar hakkında bakan veya üst yönetici tarafından verilen uyarma,
kınama ve aylıktan kesme cezaları hakkında ilgisine göre bakanlık veya kamu
idaresi merkez teşkilatı disiplin kurulu,
2) Bölge müdürüne vali
tarafından verilen uyarma, kınama ve aylıktan kesme cezaları hakkında merkez
teşkilatı disiplin kurulu,
3) Doğrudan merkeze
bağlı taşra teşkilatında görevli memurlara verilen uyarma, kınama ve aylıktan
kesme cezaları hakkında merkez teşkilatı disiplin kurulu,
yetkilidir.
Yetkili yüksek disiplin
kurulları
MADDE 26- (1) Amirlerin bu yoldaki isteği üzerine Devlet memurluğundan çıkarma
cezasını vermeye ve kademe ilerlemesinin durdurulması cezasına karşı yapılan
itirazları değerlendirmeye, memurun bağlı bulunduğu kamu idaresinin yüksek
disiplin kurulu yetkilidir.
(2) Mahallî idarelerde görev yapan memurlar hakkında Devlet
memurluğundan çıkarma cezası vermeye ve kademe ilerlemesinin durdurulması
cezasına karşı yapılan itirazları değerlendirmeye İçişleri Bakanlığı yüksek
disiplin kurulu yetkilidir.
Disiplin kurulu ve yüksek
disiplin kurulunun değerlendirmesi neticesinde yetki
MADDE 27- (1) Kademe ilerlemesinin durdurulması cezasına ilişkin olarak;
a) Ceza teklifinin ilgili disiplin kurulunca kabul edilmesi üzerine
ceza vermeye yetkili amirler, 657 sayılı Kanunun 125 inci maddesinin üçüncü
fıkrası hükmünü de dikkate alarak yapacağı değerlendirmeye göre cezayı verir
veya gerekçesini de belirtmek suretiyle reddeder.
b) Ceza teklifinin disiplin kurulunca reddedilmesi üzerine ceza vermeye yetkili amirler, 657
sayılı Kanun ile bu Yönetmelikte belirtilen usul ve esaslara uyulmak kaydıyla
gerekçesini de belirterek, başka bir disiplin cezası vermeye veya disiplin
cezası verilmesine yer olmadığına karar vermeye yetkilidir.
(2) Yüksek disiplin kurulu tarafından, Devlet memurluğundan çıkarma
cezası verilmesi isteminin reddine karar verilmesi üzerine ceza vermeye yetkili
amirler, 657 sayılı Kanun ile bu Yönetmelikte belirtilen usul ve esaslara
uyulmak kaydıyla gerekçesini de belirterek, başka bir disiplin cezası vermeye
veya disiplin cezası verilmesine yer olmadığına karar vermeye yetkilidir.
ALTINCI BÖLÜM
Disiplin Soruşturması, Süreler ve Kararların Tebliği
Disiplin soruşturması
MADDE 28- (1) Disiplin cezası
verilebilmesi için memur hakkında soruşturma açılması zorunludur. Soruşturma
yapılmadan disiplin cezası verilemez.
(2) Disiplin
soruşturması, memurlar arasından görevlendirilen muhakkik ya da teftiş, denetim
ve soruşturma yapmakla görevli memurlar eliyle yapılır. Disiplin
soruşturmasında birden fazla memur birlikte görevlendirilebilir.
(3) Disiplin
soruşturmasında muhakkik görevlendirilmesi hâlinde muhakkik, hakkında
soruşturma yapacağı memurdan hiyerarşik olarak alt seviyede olamaz.
Muhakkikin çalışma usulü
MADDE 29- (1) Muhakkik, savunma
isteme ve disiplin cezası verme yetkisi hariç olmak üzere soruşturma konusuyla
sınırlı olarak kendisini görevlendiren disiplin amirinin bütün yetkilerini haiz
olup bu kapsamda her türlü evrakı incelemeye, hakkında inceleme yapılan memurun
ifadesini almaya, memur tarafından gösterilen veya bilgisi olabileceğini
değerlendirdiği kişilerden bilgi istemeye ve/veya bunları dinlemeye yetkilidir.
(2) Muhakkik,
soruşturma konusu fiil veya hâl dışında disipline aykırı yeni bir fiil veya hâl tespit ederse
kendiliğinden soruşturma yapamaz. Durumu disiplin amirine yazılı olarak
bildirir. Kendisine yazılı olarak ek soruşturma görevi verildiği takdirde bu
konularda da soruşturma yapabilir.
(3) Muhakkik, “Giriş
bilgileri”, “Maddi delil ve belgeler”, “İfade ve bilgisine başvurulanlar”,
“Konuya ilişkin mevzuat”, “Değerlendirme ve kanaat” ile ihtiyaca göre
oluşturulan diğer bölümlerden ibaret bir “Muhakkik Raporu” düzenler ve gizli
yazıyla kendisini görevlendiren disiplin amirine sunar.
(4) Muhakkik,
hazırladığı raporda atıf yaptığı belgelerin asıllarını ya da onaylı örneklerini
eksiksiz olarak soruşturma dosyasına ekler. Dosyadaki her sayfa ve belgeyi
numaralandırarak dizi pusulası hazırlar.
Savunma
MADDE 30- (1) Memura savunma
hakkı tanınmadan disiplin cezası verilemez. Savunma, soruşturma sürecinin son
aşamasında disiplin amiri tarafından istenir.
(2) Savunma, memur
hakkındaki iddialar, bu iddiaların dayandığı deliller, isnat edilen fiil veya
hâllerin hukuki nitelendirmesi ve 657
sayılı Kanunun 125 inci maddesinde sayılan fiil veya hâllerden
hangisinin kapsamına girdiği bent ve alt bent belirtilerek istenir.
(3) Memur, yetkili
kurulun veya disiplin amirinin yedi günden az olmamak üzere verdiği süre içinde
veya belirtilen bir tarihte savunmasını yapar.
(4) Savunma istemine
ilişkin yazıda, süresi içinde yapılmaması hâlinde savunma hakkından vazgeçilmiş
sayılacağı belirtilir.
(5) Kademe
ilerlemesinin durdurulması cezasına ilişkin soruşturma süreci sonunda disiplin
amiri savunmayı aldıktan sonra soruşturma dosyasını disiplin kuruluna gönderir.
(6) Devlet
memurluğundan çıkarma cezasına ilişkin soruşturma süreci sonunda disiplin amiri
savunmayı aldıktan sonra ceza verilmesi gerektiği kanaatine varırsa soruşturma
dosyasını, kanaatini içeren yazı ile birlikte yüksek disiplin kuruluna
gönderir. Yüksek disiplin kurulunca, memurun sözlü veya yazılı olarak son
savunması, 657 sayılı Kanunun 129 uncu
maddesinde tanınmış olan haklardan
yararlanmasına imkân sağlanmak suretiyle ayrıca talep edilir.
Karar süreleri
MADDE 31- (1) Disiplin
amirleri; uyarma, kınama ve aylıktan kesme cezalarını soruşturmanın
tamamlandığı günden itibaren on beş gün içinde vermek zorundadır.
(2) Kademe
ilerlemesinin durdurulması cezasını gerektiren hâllerde soruşturma dosyası,
kararını bildirmek üzere yetkili disiplin kuruluna on beş gün içinde tevdi
edilir. Disiplin kurulu, dosyayı aldığı tarihten itibaren otuz gün içinde
soruşturma evrakına göre kararını bildirir.
(3) Devlet
memurluğundan çıkarma cezası için disiplin amirleri tarafından yaptırılan
soruşturmaya ait dosya, memurun bağlı bulunduğu kamu idaresinin yüksek disiplin
kuruluna tevdiinden itibaren azami altı ay içinde bu kurulca karara bağlanır.
(4) Disiplin cezası
tekliflerinin disiplin kurulları veya
yüksek disiplin kurullarınca reddedilmesi hâlinde, ceza vermeye yetkili
amirlerce, ret kararlarının alındığı tarihi izleyen on beş gün içinde 657 sayılı Kanun ile bu Yönetmelikte belirtilen usul ve esaslara
uyulmak kaydıyla başka bir disiplin cezası verilebilir.
(5) İtiraz mercileri,
itiraz dilekçesi ile karar ve eklerinin kendilerine intikalinden itibaren otuz
gün içinde kararlarını vermek zorundadır.
Zamanaşımı
MADDE 32- (1) Disiplin cezası
gerektiren fiil ve hâllerin
işlendiğinin öğrenildiği tarihten itibaren;
a) Uyarma, kınama,
aylıktan kesme ve kademe ilerlemesinin durdurulması cezalarında bir ay içinde
disiplin soruşturmasına,
b) Devlet memurluğundan
çıkarma cezasında altı ay içinde disiplin kovuşturmasına,
başlanmadığı takdirde
disiplin cezası verme yetkisi zamanaşımına uğrar.
(2) Disiplin cezasını
gerektiren fiil veya hâllerin işlendiği tarihten itibaren nihayet iki yıl
içinde disiplin cezası verilmediği takdirde ceza verme yetkisi zamanaşımına
uğrar.
Kararların ilgililere tebliği
MADDE 33- (1) Disiplin
amirleri, atamaya yetkili amirler veya valilerce verilen disiplin cezaları,
kararların verildiği tarihi izleyen on beş gün içinde ilgilisine tebliğ edilir.
(2) Devlet
memurluğundan çıkarma cezası, kararın verildiği
tarihi izleyen yedi gün içinde ilgilisine
tebliğ edilir.
(3) Disiplin cezalarına
karşı yapılan itirazların sonucu, bu
husustaki kararın verildiği
tarihi izleyen yedi gün içinde ilgilisine
tebliğ edilir.
Disiplin soruşturması ve cezaları hakkında çeşitli hükümler
MADDE 34- (1) Kesinleşmiş
disiplin cezaları, kanuni düzenleme ile yargı kararlarının gerektirdiği
durumlar hariç başka bir idari işlemle geri alınamaz, değiştirilemez veya
ortadan kaldırılamaz.
(2) Başka kamu
idaresine atanan memurlar hakkında daha önce görev yaptığı kamu idarelerinde
yetkili disiplin amiri veya kurullarınca verilen disiplin cezaları ve
soruşturma dosyaları, verilmiş cezaların uygulanabilmesi için ilgililerin görev
yaptığı kamu idarelerine gönderilir.
(3) Hakkında açılan
disiplin soruşturması devam ettiği sırada, ölüm hâli hariç olmak üzere,
herhangi bir sebeple memuriyeti sona erenlerin soruşturmaları tamamlanır.
Soruşturma sonucunda 657 sayılı
Kanun ve bu Yönetmelikteki usul ve esaslar çerçevesinde kesinleşen disiplin
cezaları ilgililere tebliğ edilir ve karar özlük dosyasına konulur. Bu durumda
olanların tekrar memuriyete dönmeleri durumunda verilmiş olan ceza uygulanır.
YEDİNCİ BÖLÜM
Disiplin Cezalarına İtiraz ve Yargı Yolu ile Disiplin
Cezalarının Uygulanması
Disiplin cezalarına karşı itiraz
MADDE 35- (1) Disiplin amirleri tarafından verilen uyarma,
kınama ve aylıktan kesme cezalarına karşı disiplin kuruluna, kademe
ilerlemesinin durdurulması cezasına karşı yüksek disiplin kuruluna itiraz
edilebilir.
(2) İtirazda süre, kararın ilgiliye tebliği tarihinden itibaren yedi
gündür.
(3) Süresi içinde itiraz edilmeyen disiplin cezaları
kesinleşir.
Disiplin cezalarına karşı yargı
yolu
MADDE 36- (1) Disiplin cezası verilen memur, tüm disiplin cezalarına karşı idari yargı yoluna başvurabilir.
Disiplin cezalarının uygulanası
MADDE 37- (1) Disiplin cezaları, memurun özlük dosyasına işlenir, verildiği
tarihten itibaren hüküm ifade eder ve derhal uygulanır. Aylıktan kesme cezası,
verildiği tarihi takip eden ay başında uygulanır.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
İşleme konulmayacak
ihbar ve şikâyetler
MADDE 38- (1)
Devlet memuru hakkında;
a) Belirli bir konuyu
içermeyen veya somut delile dayanmayan,
b) Başvuru sahibinin
adı, soyadı, imzası ve adresi bulunmayan,
c) Daha önceden şikâyet
konusu yapılıp sonuçlanan hususlarda yeni delil içermeyen,
ç) Akıl hastalığı
sebebiyle vesayet altına alınanlar veya henüz vesayet altına alınmamış olmakla
birlikte bu hastalığa dûçar oldukları sağlık kurulu raporu ile belirlenenlerce
verilmiş olan,
ihbar ve şikâyetler
işleme konulmaz.
(2) Birinci fıkranın
(b) bendinde yazılı şartları taşımayan ihbar ve şikâyetlerin somut delillere
dayanması durumunda konu hakkında disiplin soruşturmasına başlanır.
Bildirim yükümlülüğü
MADDE 39- (1) Amirlerce verilen
disiplin cezaları, bu amirlerin bağlı bulunduğu disiplin amirine bildirilir.
(2) Disiplin iş ve
işlemlerine ilişkin talep edilen bilgiler kamu idarelerince, kamu personeli
bilgi sisteminin ilgili bölümlerine kaydedilir.
Disiplin cezalarının özlük
dosyasından silinmesi
MADDE 40- (1) Özlük dosyasına uyarma, kınama, aylıktan kesme ve kademe
ilerlemesinin durdurulması cezaları işlenen devlet memurları, cezanın uygulanma
tarihinden itibaren;
a) Uyarma ve kınama cezalarında beş yıl,
b) Aylıktan kesme ve kademe ilerlemesinin durdurulması cezalarında on
yıl,
geçtikten sonra, atamaya yetkili amire başvurarak, verilmiş olan
cezaların özlük dosyasından silinmesini talep edebilir.
(2) Atamaya yetkili amir; disiplin cezası alan memurun birinci fıkrada
belirtilen süreler içindeki davranışlarını, disiplin cezasının özlük
dosyasından silinmesi talebini haklı kılacak nitelikte görmesi halinde, talebin
kabulüne karar verilebilir. Bu karar özlük dosyasına işlenir.
(3) Kademe ilerlemesinin durdurulması cezasının özlük dosyasından
çıkarılması talebine ilişkin ayrıca ilgili disiplin kurulunun mütalâası
alındıktan sonra ikinci fıkra gereğince işlem yapılır.
Kurumsal disiplin amirleri yönetmelikleri
MADDE 41- (1) Kurumsal disiplin
amirleri yönetmeliklerinin hazırlanmasında aşağıda yer verilen usul ve esaslara
uyulur:
a) Kanun, kanun
hükmünde kararname, Cumhurbaşkanlığı kararnamesi, bu Yönetmelik veya ilgili
diğer mevzuatında yer verilen usul ve esasları tekraren düzenleyen maddelere
yer verilmez.
b) Ekli cetvellerde,
disiplin amirleri kısmında; “Üst Disiplin Amiri” ve “En Üst Disiplin Amiri”
gibi üstünlük dereceli ifadeler kullanılmadan tek bir “Disiplin Amiri” sütunu
açılır.
c) Cetvellere yazılan
memuriyet unvanlarının ilgili mevzuatına göre ihdas edilmiş kadro unvanı olması
zorunlu olup unvanlarda kısaltma yapılmaz.
ç) Uhdelerinde
yöneticilik görevi bulunmayanlar, cetvellerde disiplin amiri olarak
gösterilmez.
d) Ekli cetvellere
herhangi bir açıklama ve not yazılmaz.
e) Ekli cetveller; kamu
idarelerinin teşkilat yapılarına göre merkez teşkilatı, taşra teşkilatı bölge
kuruluşları, taşra teşkilatı il ve ilçe kuruluşları, doğrudan merkeze bağlı
taşra teşkilatı ve yurt dışı teşkilatı bölümlerine ayrılarak düzenlenir.
Yürürlükten kaldırılan yönetmelik
MADDE 42- (1) 17/9/1982 tarihli
ve 8/5336 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Disiplin Kurulları ve Disiplin Amirleri
Hakkında Yönetmelik yürürlükten kaldırılmıştır.
Atıflar
MADDE 43- (1) Mevzuatta, bu Yönetmeliğin 42 nci maddesi ile yürürlükten kaldırılan
Disiplin Kurulları ve Disiplin Amirleri Hakkında Yönetmeliğine yapılan atıflar
bu Yönetmeliğe yapılmış sayılır.
Kamu idarelerinin uyumu
GEÇİCİ MADDE 1- (1) Kamu idareleri, disiplin kurullarını ve
disiplin amirleri hakkındaki
yönetmeliklerini, bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren altı ay
içerisinde bu Yönetmeliğe uygun hâle getirir. Bu Yönetmelik hükümlerine göre
kurulların yeniden oluşturulması ve disiplin amirlerinin yönetmeliklerle
yeniden belirlenmesine kadar, mevcut kurullar ve disiplin amirlerinin görev ve
yetkileri devam eder.
Yürürlük
MADDE 44- (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 45- (1) Bu Yönetmelik
hükümlerini Cumhurbaşkanı yürütür.